/Raquel MELGUE/

THE AESTHETICAL EXPEDITION
into the bundle of joy [articide #1 e #2]
Da série Pirate Mind Station From the series Pirate Mind Station, 2011
Díptico Diptych
1/5
Impressão Lambda Lambda Print
50x50cm

O presente trabalho surge da intenção de promover uma experiência de imersão num universo imaginado e ficcional, a partir da exploração dos limites da memória individual.
Cada um constrói a sua memória e nada na memória é real. Ou seja, a realidade é uma construção alicerçada nos processos cognitivos de quem a experimenta.
Memória enquanto resultado interpretativo dessa experiência e como duplicação adulterada do real (a.k.a. ficção). Eu recebi a informação, eu reconstruí a realidade. Esta comunicação > passagem pode, então, ser entendida como alibi da prática artística. Deste modo, a realidade impõe-se como exercício de transgressão e/ou como imperativo eminente de transfiguração do mundo real para o virtual.

Raquel Melgue, 2013©


Raquel Melgue (Porto, 1985) concluiu, no ano de 2012, o Mestrado em Artes Visuais Intermédia Digital pelo Departamento de Artes Visuais e Design da Universidade de Évora, após ter obtido em 2007 a Licenciatura em Artes Visuais - Pintura pelo mesmo estabelecimento de ensino.
Em 2012, expôs individualmente “A Hiperteca Akaísta” na Galeria de Arte de Abrantes em Abrantes.
Em 2011, participou no Festival dos Oceanos com a performance “Experiência ao Vivo de Imersão Iconofonográfica” inserida na exposição individual de Pedro Portugal, “Gabinete da Politécnica: O Importantário Estetoscópico”, no Museu Nacional de História Natural em Lisboa.
Em 2009, expôs na colectiva “Museu do Esquecimento” na Galeria de Arte do Palácio das Galveias em Lisboa. No mesmo ano participou também na exposição colectiva “Le Coq Tuguese Market” inserida nas tangenciais da Bienal Experimenta Design 09, no Mercado da Ribeira em Lisboa.
Em 2007, seleccionada para o prémio AIAS - Prize of Honour em Zurique, Suiça.

This work comes from the intention of promoting an experience of immersion in a fictional and imagined universe, from the exploration of the limits of individual memory.
Each person builds their memory and in memory nothing is real. That is, reality is a construction rooted in the cognitive processes of those who experience it.
Memory as an interpretive result of this experience and as adulterated duplication of the real (aka fiction). I received the information, I rebuilt the reality. This communication > passage can then be understood as an alibi of artistic practice. Thus, reality imposes itself as an exercise of transgression and/ or as a transfiguration eminent imperative coming from the real world toward the virtual.

Raquel Melgue, 2013©


Raquel Melgue (born in Oporto, 1985) achieved her Master’s degree in Intermedia Visual Arts granted by the department of visual arts and design of the University of Évora in the current year of 2012, having graduated from her Degree in Visual Arts – Painting by the same establishment in 2007.
In 2012, she had solo show "A Hiperteca Akaísta" at the Abrantes Art Gallery in Abrantes.
In 2011 she participated in the Oceans festival with the performance “Live Experience of Iconophonographic Immersion” contained in an individual exhibition of artist Pedro Portugal titled “Gabinete da Politécnica: O Importantário Estetoscópico”, at the Museum of Natural History of Lisbon.
In 2009 she participated in the collaborative effort “The Oblivion Museum” at the art gallery of Galveias Palace in Lisbon. In the same year she participated in the collective exhibition “The Coq Tuguese market” parallel to Experimenta Design 09 biennial at Ribeira Market in Lisbon.
She was also shortlisted for an honorary prize at the AIAS 2007 in Switzerland.